Ottars chefredaktörer om hur nätjättarnas censur av den feministiska kampen måste stoppas.
Marknadsföring nekad. Det senaste året har Ottar haft svårt att nå ut med innehåll via sociala medier. När det senaste numret om klimat och sexualpolitik skulle lanseras blev spridningen starkt begränsad. En personlig berättelse om hur unga, svarta queera är extra sårbara för klimatförändringarna stoppades till exempel från att marknadsföras på Facebook och Instagram.
Journalisten My Vingrens granskning i detta nummer visar på ett större mönster. Ett tjugotal aktörer som arbetar med jämställdhet, feminism och sexualpolitik berättar om hur de drabbats av Facebooks censur. Inlägg som stoppas från att marknadsföras kan handla om hivprevention, kvinnohistoriska utställningar eller jämställdhet.
Att nätjättarna reglerar vad som får synas i våra flöden är inget nytt. De senaste tjugo åren har internet gått från att vara laglöst och fritt till att bli hårt reglerat av privata aktörer. Tidigare var det bilder på ammande personer som försvann från nätet – nu är det sexualupplysning och feministisk kamp.
»I Ottars granskning svarar Facebook att censuren av vissa politiska frågor som feminism, inte är avsiktlig, och att de ibland gör fel.«
En orsak är Facebooks nya regler för »politiskt innehåll« som trädde i kraft våren 2019. Med hjälp av algoritmer fångas innehåll som bryter mot plattformens riktlinjer upp, och det är mycket. Detta sker samtidigt som högerpopulister och konservativa krafter vinner mark, och frågor om demokrati, jämställdhet och yttrandefrihet måste försvaras. I Sverige hotas genusforskare, och SD-politiker vill stoppa författarsamtal om transfrågor. För bara ett drygt år sedan var Jämställdhetsmyndigheten nedläggningshotad. Trenden är oroväckande.
I Ottars granskning svarar Facebook att censuren av vissa politiska frågor som feminism, inte är avsiktlig, och att de ibland gör fel. För att möta problemet arbetar de för ökad transparens och ska införa fler kontrollfunktioner. Nu är det upp till bevis. Vill de sociala mediejättarna bidra till den feministiska och sexualpolitiska – eller inte?
Ida Måwe och Carolina Hemlin
Ottars chefredaktörer
LÄS OCKSÅ: Facebook stryper kampen för jämställdhet.
Ottars granskar Facebooks algoritmer för att neka marknadsföring av inlägg om feminism och jämställdhet.