Turkiet förbjuder H&M:s reklamfilm med hbtqi-tema
Handelsministeriets reklamkommitté har stoppat klädjätten Hennes & Mauritz reklamfilm »My chosen family« från att sändas i landet, för att den »stör de sociala värderingarna« i samhället. »Det här är politisk homofobi«, säger forskaren Doğu Durgun.
Filmen, som visar fem unga personer som umgås, lagar mat och provar kläder tillsammans, har väckt stora reaktioner i Turkiet, och vissa av landets medier har anklagat H&M för att bedriva »hbtq-propaganda«. Flera politiker, journalister och advokater har uppmuntrat till att bojkotta företagets produkter.
Den ultrakonservativa tidningen Akit tog upp Turkiets anklagelser kring att Sverige påstås stötta den terrorstämplade gruppen PKK och kallade Sverige för »terrorälskade« samt anklagade H&M för att »sprida homosexualitet och alla sorters perversioner i Turkiet«.
Flera konservativa debattörer har uttalat sig i frågan. Den turkiske journalisten Erem Şentürk skriver på Twitter: »Hbtqi-personer hotar samhället och statens existens. Kopplingen mellan PKK och hbtqi-personer måste undersökas.«
»Det är inte en reklamfilm utan en attack mot samhället. Jag tror inte på hbtq-rättigheter. Det är den typ av rörelser som vill förstöra den traditionella familjen.«
Dr. Tülin Oygur, ordförande för republikanska kvinnoföreningen.
Ordföranden för den republikanska kvinnoföreningen (CKD), Dr. Tülin Oygur, säger att H&M presenterar en »ny typ av familj« som vill förstöra den traditionella turkiska familjen och samhället.
Vad tänker du om reaktionerna kring H&M:s reklamfilm i Turkiet?
– Jag tycker att det är rätt att reagera. Det är inte en reklamfilm utan en attack mot samhället. Jag tror inte på hbtq-rättigheter. Det är den typ av rörelser som vill förstöra den traditionella familjen. Vi står upp mot hbtq och vi kommer inte tillåta dem att attackera vårt samhälle, säger Oygur till Ottar.
Å andra sidan gick hbtqi-organisationer och den turkiska läkarföreningen (TTB) ut emot beslutet att förbjuda filmen. TTB menade att reklamfilmen på ett positivt sätt tar ett ansvar gentemot diskriminering och marginalisering, och pekade på de falska föreställningar som finns i det turkiska samhället som framställer homosexualitet som en sjukdom.
Doğu Durgun, akademiker och forskare inom könsstudier och sexualitet, menar att beslutet om censur är politiskt:
– Det här är politisk homofobi. Det finns även de som vill kriminalisera regnbågsflaggan. Regeringen vill inte ha en politisk aktiv hbtq-rörelse. De brottas med stora ekonomiska och politiska problem och väljer att attackera den svagaste gruppen i samhället, och vill hålla kvar sina kärnväljare.
»Jag vet att vissa vill flytta från landet på grund av otrygghet.«
Doğu Durgun, akademiker och forskare
Känner du dig mindre trygg i Turkiet?
– Jag känner mig trygg. Jag lever ett medelklassliv, har jobb och fungerande sociala relationer. Min familj och vänner stöttar mig. Däremot kan det vara svårare för de som är ekonomiskt och socialt utsatta. Jag vet att vissa vill flytta från landet på grund av otrygghet.
Reklamfilmen »My chosen family« visar upp den självvalda hbtqi-familjen. Den familj som skildras i filmen består av människor som valt att stödja och älska varandra. Filmen marknadsfördes på Internet under prideveckan i Istanbul i juni.
Beslutet att förbjuda reklamen från att sändas togs av reklamkommittén den femte juli. Motiveringen var att filmen syftar till att »störa eller förändra kulturella, moraliska och sociala värderingar i samhället« och de rekommenderade att den borde ha en 18+-varning, skriver i ministeriet i ett officiellt uttalande.
Handelsministeriet beslutade redan 2020 att produkter med hbtqi- och regnbågstema som säljs på online ska innehålla en 18+-varning. Anledningen är enligt ministeriet att »skydda barnens sociala och psykologiska utveckling«.
H&M i Turkiet har inte gått ut med någon officiell kommentar kring förbudet.
Text Aylin Ünal
Frilansjournalist