En av årets fredspristagare framställs som en förkämpe för kvinnors rättigheter. Stämmer det – eller är det en feministisk önskedröm från väst? Tanya Holm tycker att bilden av Jemens revolutionskämpe Tawakul Karman borde nyanseras.
Nobelpriset delades ut för första gången 1901. Först 110 år senare får en arabisk kvinna ett pris, efter ett drygt sekel av till största delen vita manliga pristagare. Det är stort, det är historiskt.
– I väst har man inte vetat mycket om arabiska kvinnor, säger den jemenitiska fredspristagaren Tawakul Karman som kommentar på det. Hon delade priset tillsammans med Liberias president Ellen Johnson Sirleaf och den liberianska medborgarrättskämpen Leymah Gbowee. Motiveringen löd att Tawakul Karman både före och under den arabiska våren spelat en ledande roll i kampen för kvinnors rättigheter och för demokrati och fred i Jemen. »Äntligen«, ropade feministiska röster från världens olika hörn. Samtidigt uttryckte feminister i Jemen en viss förvåning.– Hon är ju inte någon som kämpat för kvinnors rättigheter, säger en kvinna från Yemen Women’s Union den oktoberdag då vinnarna tillkännages. I Jemen förknippas Tawakul Karman med den islamistiska rörelsen. Innan upproret mot regimen började i januari 2011 satt Tawakul Karman i parlamentets rådgivande överhus Shura, som representant för det islamistiska partiet Islah. Detta parti kommer med stor sannolikhet att regera Jemen efter att presidenten Ali Abdullah Saleh någon gång kommer petas från presidentposten.››De feministiska uttalanden som bidragit till att göra henne känd som en kvinnoaktivist i väst har skett de gånger hon befunnit sig utanför Jemen eller talat till en internationell publik.‹‹Tawakul Karman är en västerländsk darling. Hon visar ju sitt ansikte. Problemet är att vissa kvinnor i niqab är feminister, till skillnad från Tawakul Karman. De andra har talat om kvinnors rättigheter i tio, tjugo år eller fler. Tawakul Karman är ny i frågan. De feministiska uttalanden som bidragit till att göra henne känd som en kvinnoaktivist i väst har skett de gånger hon befunnit sig utanför Jemen eller talat till en internationell publik. I Jemen har feministiska kommentarer från Karman hittills bara lyfts fram någon enstaka gång och då framförallt i en av landets engelskspråkiga nyhetstidningar. Tawakul Karmans förtjänster finns snarare i hennes engagemang för yttrandefrihetsfrågor samt det pågående upproret. Hon har bland annat grundat organisationen Women Journalists without Chains (Kvinnliga Journalister utan Kedjor). Partimedlemskapet i Islah tystar Tawakul Karman numera ned. Samtidigt säger hon till medierna att hon inte har några planer på att lämna partiet. Detta oroar människorättsaktivister i Jemen som befarar att Tawakul Karmans uppskattning i väst stärker Islah, som på sikt får mer makt. Om partiet blir starkare kommer vi troligen se fler övergrepp på de mänskliga rättigheterna, samt en tillbakagång gällande kvinnors rättigheter. Partiet har hindrat reform på reform som skulle gynna kvinnors rättigheter. Men att fördöma Tawakul Karman bara därför att hon är medlem i Islah är att missa att förstå att partierna i Jemen fungerar annorlunda från de svenska. I de jemenitiska partierna samsas de som håller med om partiprogrammet och vallöftena med de som tycker annorlunda. I Islahs partiprogram berättar partiet att det verkar för demokratiska reformer inom ett islamiskt ramverk. Partiets religiöse ledare, shejkh Abdul Majid al-Zindani vill bland annat att Jemen blir ett imamat, det vill säga en helt religiös stat där ledaren antas vara utsedd av Gud och inte väljs av folket. Tawakul Karman kräver tvärtemot honom demokrati, men också vad som stundtals förefaller vara viss sekularisering. Rörigt, skulle en svensk statsvetare troligen tycka. Karman väljer, som alla andra, sina strider. Hon var till exempel för en åldersgräns för äktenskap (för att motverka barnäktenskap), men hennes tystnad i andra kvinnofrågor provocerar feministerna i Jemen. Karman uttalade sig inte i solidaritet med de kvinnor som misshandlades av män ur Islah då de trotsade förbudet mot kvinnors deltagande och krävde att få vara med i en protestmarsc våren 2011. Jemens kvinnor väntar än på ett uttalande från den kvinna som väst säger ger dem möjlighet att delta i det pågående upproret. Kvinnor i proteströrelsen vittnar om hot och våld från Islahs medlemmar. När de reagerar och berättar om det, får de höra att de förstör kampen. Det går i dagsläget inte att svara på var Tawakul Karman kommer att stå politiskt den dag hon får en ledande politisk roll i Jemen. Hon säger att hon framöver kommer att engagera sig också mer specifikt för kvinnors rättigheter. Men ännu kan hon inte svara på hur. Frågan är vad dessa utlovade ansträngningar kommer att ha för påverkan på det egna partiet. Det kan möjligen sägas ha bytt retorik under de gångna månaderna för att tilltala en oroad omvärld, men hur det är med politiken får framtiden utvisa. Tanya Holm är frilansjournalist bosatt i Jemens huvudstad Sana’a. Hon bloggar om Jemen på www.voltaire.se. Den här texten publicerades i Ottar #4 2011. Läs hela numret – beställ här! Prisutdelningen av Nobels fredspris 2011. Den 24 november besökte Tawakul Karman Stockholm och pratade om den arabiska våren och sina erfarenheter som revolutionär ledare och aktivist.