TEST: Musikstyrda sexleksaker!
Kommer du till Nattens drottning-arian eller till live-beatboxing? Sexleksaker som styrs av musik eller röster – är de en kul gimmick eller ger de en ny dimension av njutning för de audiosexuella? Marika Smith (och hennes partners) testar.
OHMIBOD CLUB VIBE 3.0 Klitorisvibrator (ca 998 kr)
JA: Superenkel att ladda, få igång och använda. Ingen fördröjning alls, och även små nyanser i volym och rytm ger effekt. Imponerande!
NEJ: När tekniken funkar så här bra känns det lite synd att frekvensen på vibrationen är densamma hela tiden, det är bara rytmen som följer musiken. En produkt som verkligen kändes som musik hade verkligen ägt marknaden!
BÄSTA MUSIK: Jag lät en vän som är beatboxartist skapa vibrationerna live i rummet med sin röst, och WOW så effektivt det var! Att få rytmiska vibrationer i ett improviserat mönster baserat på var jag befann mig i känslan var helt oslagbart. Orgasmen kom som ett brev på posten.
BETYG: Möjligheten att bli »sjungen till orgasm« är magisk, och öppnar helt nya möjligheter till intimitet, särskilt för oss som är mer audiella än visuella kring sex.
LELO SIRI 2 Klitorisvibrator (ca 1 350 kr)
JA: Den är kraftfull och lågfrekvent på det sätt som ger mest effekt på klitoris inre delar – det här är en riktigt bra vibrator även oaktat musikfunktionen, vilket till viss del motiverar det höga priset. Skönt att slippa appar och flera enheter att hålla reda på.
NEJ: Högtalaren eller rösten måste vara rejält nära vibratorn för att ge effekt. Det här är en tydlig ligga-still-på-rygg-leksak, mikrofonen blir lätt blockerad och tappar kontakt med ljudet när man rör sig.
BÄSTA MUSIK: Nattens drottningarian ur Trollflöjten (Mozart) ger den perfekta drillande känslan av djupa vibrationer.
BETYG: Formen och styrkan gör att vibratorn funkar lika bra på andra kroppsdelar än klitoris, den här kommer att blir en favorit i lådan.
SATISFYER PRO 2 GENERATION 3 Lufttrycksvibrator (ca 650 kr)
JA: Att styra sin Satisfyer med musik ger en naturlig »teasing« som drar ut på processen lite. Ibland är den här typen av produkt (i mitt tycke) lite väl snabb på att utdela orgasm, men med denna hinner jag bygga en rejäl upphetsning i kroppen.
NEJ: Appen är rätt rörig och det är meckigt att koppla ihop den med Spotify.
BÄSTA MUSIK: Tjocka (låt: Havsmörker).
BETYG: Lufttryckets sugande gör sig bra med mindre rytmisk, mer experimentell musik, som också i sig skapar en suggestiv känsla i upplevelsen.
SVAKOM ALEX NEO Kukmasturbator (ca 1 800 kr)
JA: En leksak för kukbärare som faktiskt rör sig själv är spännande och skönt. Funkar bra för olika kukstorlekar och -former, till skillnad från många konkurrenter.
NEJ: Dyr och högljudd. Den penetrerande rörelsen känns lite ryckig till musik som inte har en väldigt tydlig takt, det gäller att välja en genre som funkar för det. Och man måste vara aktiv i appen, det vill säga vara DJ åt sig själv, vilket stör upplevelsen en del.
BÄSTA MUSIK: Satisfaction (Benny Benassi).
BETYG: Rolig att testa, men synd att man redan måste ha fullt stånd från början för att komma in i leksaken. Det hade varit härligt med en sensation som väckte kuken snarare än bara »riva av« stimulansen.
LOVENSE HUSH 2 Analplugg (ca 1 800 kr)
JA: Väldigt tystgående när den väl sitter inne. Känns gedigen i material och motor.
NEJ: Väldigt dyr för en analplugg även om kvaliteten är bra, för musikfunktionen tröttnar man rätt snabbt på. Klart sämst i testet på att uppfatta nyanser i musiken, går på volym snarare än rytm.
BÄSTA MUSIK: Carmina Burana (Carl Orff).
BETYG: Mäktig känsla med ett rejält körverk mot prostatan, men det saknas nyanser i intensitet och tempo, vi hade önskat oss en mer finstämd vibration som mer ligger i bakgrunden till annat sex man vill ha samtidigt som pluggen sitter i.
Testarnas slutsats:
Fördelen med appstyrda sexleksaker är att du kan koppla dem till musiken (eller podd, video etc) och sen sänka ljudet, för all musik är inte superhet att lyssna på, även om den har rätt rytm. Å andra sidan är livekänslan när någon styr med rösten i realtid svårslaget intim, dynamisk och upphetsande.
Text Marika Smith