Tidskrift om sex och politik
Tidskrift om sex och politik
Reportage

Magi mot mörkrets makter

Astrologi, tarot och häxkonster trendar i feministiska och queera kretsar i Sverige, där vi gärnaa »drar ett kort« på festen och instagrammar om supermånar, kristaller och ascendenter. Men varför nu, och vad är intresset en reaktion på – eller mot?

»En mycket grå dag i september 2011 låg jag i min säng och tittade ut över en ännu gråare himel och tänkte att nu kommer aldrig något mer hända igen, jag tnänker så ibland. Då ringde min telefon och i andra änden frågade en kvinna om jag var en ›Real fortuneteller in Gothenburg‹«.

Linda Spåman har återgett historien om hur det gick till när hon blev Äkta Spåman i både blogg och bokform. Kvinnan som ringt stod inför ett vägskäl och sökte stöd. Linda Spåman lät som namnet på någon som borde veta.

Linda Spåman är verksam som konstnär, serietecknare, scenograf och sedan den där grå dagen 2011 även som medium. Intresset för det mystiska och andliga har varit livslångt, berättar hon, men inför den egna rollen som spådam har hon delade känslor.

– Från början var det ett performancekonstverk. Jag är väldigt kluven till projektet. Ibland när jag är fattig säger jag ja till jobb som är »på riktigt«. När jag känner mig rik tar jag bara konstuppdrag.

– Det finns något väldigt negativt i ordet new age. Det känns som att man är en skojare som lurar människor som inte mår bra eller befinner sig på en dålig plats i livet. Men samtidigt kan man kanske tänka att new age står för en ny tid där vi kan kommunicera mer med varandra. Det är verkligen ett uppdämt behov. När jag spår någon är det mötet och samtalet som är huvudsaken, inte att jag ska spå någons framtid.

Spåmans konstnärskap genomsyras av berättelser om vad det är att vara kvinna – i synnerhet en »dålig« kvinna.

– Den onda kvinnan är ju ofta den kvinna som väljer sig själv. Det är svårt att välja sig själv som kvinna, eftersom det innebär att välja en konflikt med andra människor och vad andra människor tänker.

2017 utvecklade Linda Spåman en egen orakelkortlek, där nakna, begärstyrda kvinnofigurer tar plats på bilderna. Leken gjordes i samarbete med en klädtillverkare och var tänkt att spridas även utomlands. Från Tyskland kom den tillbaka med vändande post.

Linda Spåman sitter bakom ett bord med böcker, smycken och prydnader bakom.
Linda Spåman bland sin ritualia. Foto: Sannah Kvist.

»Den feministiska och antirasistiska tidskriften Bang har en husastrolog, facebookgruppen Astrogäris/ickebinäris samlar över 3 000 medlemmar och växer stadigt. Instagramflödena fylls av personer som är uttalade feminister eller queera som delar inlägg om tarotläggningar, horoskop och läkande ritualer.«

– De tyckte den var motbjudande, eftersom det var nakna kvinnor med håriga och inte tillräckligt smala kroppar. De blev äcklade. Då blev jag så himla stolt, även om det förstås var misslyckat för företagets del. Men det är ju precis så det ska vara: En kvinna som inte behöver be om ursäkt för hur hon ser ut.

Linda Spåman är inte ensam om att ha låtit ett längre intresse för astrologi och magi blomma ut under 2010-talet. Sedan januari har den feministiska och antirasistiska tidskriften Bang en husastrolog, facebookgruppen Astrogäris/ickebinäris samlar i skrivande stund över 3 000 medlemmar och växer stadigt. Instagramflödena fylls av personer som är uttalade feminister och/eller ingår i queera communitys som delar inlägg om tarotläggningar, horoskop och läkande ritualer. Events som HBTQ Spirit, en workshop »fylld av energi, värme och gemenskap«, dyker upp.

Medierna har snappat upp det ökande intresset, bland annat har Sveriges Radio P1 senaste året haft flera inslag om häxreligionen wicca och häxor i Sverige.

Hella Nathorst-Böös
Hella Nathorst-Böös

Det nyandliga intresset är dock inte begränsat till feministiska, queera och antirasistiska kretsar. Trenden är bred, med beröringspunkter i bland annat det ihållande intresset för välmående i form av välgörande mat, yoga och meditation. Inom konsthantverk och design har animism, idéer kring tingens förandligande och mystiska laddning, varit en tydlig strömning under 2010-talet.

Förra årets bäst säljande svenska kokbok hette Food Pharmacy. Ett annat exempel, som tar fasta på den kvinno- och kulturhistoriska som traditionell medicin i hög grad utgör, är Hella Nathorst-Böös Häxans trädgård – läkeväxter förr och nu.

»I USA finns en lång tradition av »spiritual feminism«, andlig feminism, som i praktiken handlar mycket om att stötta och lyfta varandra – mot patriarkatet.«

I USA finns en lång tradition av »spiritual feminism«, andlig feminism, som i praktiken handlar mycket om att stötta och lyfta varandra – mot patriarkatet. Sedan 1970-talet har det producerats tarotkortlekar och handledningar som bryter med de stereotypa könsroller som i många fall annars präglar bildspråket.

»Plocka upp vilken ›standard‹-tarothandledning som helst och du kommer se Magikern beskrivas som ›han‹, en representant för ›den maskulina principen‹ (en initiativtagare, någon som får saker att hända) medan den ›feminina‹ motsvarigheten, Överprästinnan, är passiv, tyst, mystisk«, skriver Beth Maiden som driver sajten Little Red Tarot i ett inlägg om feministiska tarotkortlekar.

Det samma gäller Kejsaren och Kejsarinnan, påpekar hon. Han, Kejsaren, porträtteras i samhällelig kontext, sysselsatt med lagstiftning, medan hon, Kejsarinnan, ofta är gravid, omgiven av frukt och grönt och upptagen med att »ta hand om hela jävla världen«.

I Sverige har nya former av andlighet gjort comeback inom feministiska kretsar under 2010-talet. Nyandlighet och new age-influerade självhjälpskoncept har ofta kritiserats för att individualisera problem som är orsakade av yttre orättvisor som löneklyftor, dubbelarbete, diskriminering – allt det som påverkar möjligheterna att leva sitt liv. I stället för att rikta vreden där den hör hemma, mot systemet, kan en inom new age höra att allt är en fråga om personlig inställning. Att »välja« glädjen, och så vidare.

Uppstoppad fågel hemma hos Linda spåman
Hemma hos Linda spåman. Foto: Sannah Kvist

»Jag kan snart inte räkna hur många aktivister som gått in i väggen eller tagit time out på grund av den energi som engagemanget äter. Om någon via astrologi, tarot eller något annat kan hämta energi och hopp så ser jag inget negativt i det.«

När Linnéa Sjöberg höll feministiska tarotläsningar i Feministiskt initiativs tält på Pride i Stockholm 2010 och 2011 väckte det viss kritik. »Jag hade föredragit att feminism kopplas till ›kvinnor kan! (naturvetenskap)‹ i stället för ›kom till oss och ägna dig åt kvinnosaker som spådom/tarot/medium/psi/ häxkonst‹ etc«, skrev en forumanvändare.

När tarotläsningarna väl ägde rum var det uppskattat, säger Linnéa Sjöberg själv. Det funkade som det var tänkt, som ett sätt att locka personer som annars kanske inte skulle ha kommit dit. För egen del är hon »inte särskilt andlig«. När hon lägger tarot är det oftast som partytrick. Men någon motsättning mellan engagemang och andlighet ser Linnéa Sjöberg inte.

– Jag tror inte att andlighet måste innebära ett förnekande av strukturer. Jag kan snart inte räkna hur många aktivister som gått in i väggen eller tagit time out på grund av den energi som engagemanget äter. Om någon via astrologi, tarot eller något annat kan hämta energi och hopp så ser jag inget negativt i det. Vi hämtar alla energi på olika ställen utifrån våra behov och förutsättningar, vissa dansar, någon lägger tarot, en annan spelar trummor.

»Witch, kort för The Women’s International Terrorist Conspiracy from Hell, bildades i New York 1968 med målsättningen att krossa patriarkatet i alla dess former. Bort med sexism, kapitalism och rasism.«

I en artikel för brittiska nättidningen The Debrief kopplar Tamsin Crimmens, som själv praktiserar många nyandliga rutiner, 90-talisternas intresse för mystik och andlighet till en uppgivenhet inför det politiska läget. Hon nämner sex år av konservativt Tory-styre i Storbritannien, och Brexit, Syrienkriget, Trump. »Vem längtar inte efter att framkalla någon sorts magi när man känner sig maktlös i en värld där den mörka sidan verkar vinna?«, frågar hon sig.

När konstnären Anna Zingmark verkar som astrologen Anitha Cocktail i tidskriften Bang kretsar förutsägelserna och insikterna inte kring politik, utan om personlighet och drivkrafter i allmänhet. Däremot genomsyrar en queer analys alla hennes läsningar. Anna Zingmark vill öppna upp för den kunskap hon menar att läran rymmer.

Anna Zingmark
Anna Zingmark

– För mig är det viktigt att det alltid finns ett kritiskt tänk kring arketyper och normer och strukturer. Att inte stanna upp i trötta tolkningar är en fråga om respekt för den här tusenåriga läran. Jag utgår från individen och dess energi när jag tolkar och väljer bort ofräscha vithetsnormer och heteronormer, säger Anna Zingmark.

För Zingmark är astrologin ett sätt att se över de pusselbitar en person har. Det är ett sätt att lära känna sig själv, och på så vis bli mer klarsynt i livet i stort.

– Med astro som verktyg kan vi få kontakt med oss själva och bli grundade. Då är det mycket lättare att ta sig an omvärlden och öppna ögonen, se på strukturer och normer med klar blick. Det är en sak om man snurrar in sig i självhjälpsdjungeln, men om det sker på rätt sätt ger det en otrolig potential.

»Det finns en utbredd naivitet och nonchalans som gör att kulturell appropriering flyger till höger och vänster. Vita new age-utövare med bindis i pannan som pratar om att vara gypsy souls.«

En förhoppning Anna Zingmark har är att öppna upp för ett ökat intersektionellt tänk inom new age, en värld där samma strukturer råder som i samhället i stort.

– Det som gör det extra tröttsamt är att det blir så begränsande av något som ska vara så fritt. Dessutom finns det en utbredd naivitet och nonchalans som gör att kulturell appropriering flyger till höger och vänster. Vita new age-utövare med bindis i pannan som pratar om att vara gypsy souls. På något vansinnigt sätt ska det få passera bara för att det sker under så fredliga former.

Genom att vara en tydligt kvinnligt kodad sfär rymmer astrologi, tarot och nyandlighet en subversiv potential. Att uppvärdera dessa »kvinnliga« intressen väcker frågan om vem som får definiera vad som är viktigt, och inte. När Linda Spåman spår är män också välkomna, och kommer, men sammanhanget är tydligt kvinnopräglat, säger Linda Spåman.

– Man märker på folk att de tycker det är något kvinnligt att bli spådd. Det är, missförstå mig rätt, nästan en kvinnlig svaghet. Det är lite svagt att söka stöd i korten. Men jag tänker att »det kvinnliga« nog mest handlar om att man pratar med varandra över huvud taget.

Nyandlighet är överrepresenterat bland kvinnor. Anne-Christine Hornborg, professor i religionshistoria vid Lunds universitet, påpekar att när new age första gången blev stort var det inte bara i kölvattnet av LSD-experiment, utan också av en våg av sexuell frigörelse, i synnerhet för kvinnors del. New age bygger på idéer om att själ, ande och kropp är ett, och att kroppsligt välbefinnande är både en väg till andra typer av insikter. Var det något man ville distansera sig ifrån så var det kristendomens patriarkala kult.

– Det är tydligt att man inom new age undviker ord som religion och riter och i stället pratar om tekniker och om andlighet. I stället för att prata om oskyldiga lammet, och den helige fadern och kungarike och den typen av bibliskt språk och liknelser förankrar man andligheten i något man har inom sig, en universell kraft, energier, säger Anne-Christine Hornborg.

Kyrkan har en lång och livskraftig historia av att predika att kvinnan ska straffas, sexuellt och kroppsligt. Smärtlindring i samband med förlossning var exempelvis förbjudet under århundraden. Läkekunniga kvinnor uppfattades som ett hot mot samhällsordningen. År 1608 fick Sverige en ny lag som föreskrev dödsstraff för alla former av trolldom, grundad på Bibelbudet att »du skall icke låta en trollkona leva«. 400 personer beräknas ha avrättats för häxeri fram till 1704. I föreställningen om häxor ingick att de åkte till Blåkulla för att ligga med Satan.

»Bland alternativandliga bloggare finns en diskussion om problemet »spiritual bypassing«, alltså risken att man inte tar tag i personliga brister och relationer till andra, utan flummar bort reella problem med metafysik.«

Alternativ andlighet har länge varit förknippad med radikal politik, påpekar Egil Asprem, docent i religionshistoria vid Stockholms universitet, där han bland annat leder en kurs om nya religiösa rörelser och nyandlighet. De ockultister som grupperade sig i slutet av 1800-talet var socialister och många spiritister såg direkt kontakt med andevärlden som ett sätt att gripa makten över det religiösa från prästerna. Många medier var dessutom kvinnor. Den teosofiska rörelsen som Madame Blavatsky grundade på 1870-talet blev instrumentell i den antikolonialistiska rörelsen, från Indien till Irland. Det finns också starka beröringspunkter med feminism och suffragettrörelsen.

»Halloween 1968 kastade Witch en förbannelse över New York Stock Exchange och limmade igen dörrarna så att aktiemäklarna inte skulle kunna ta sig in.«

Häxan har använts som symbol av feministiska grupper vid skilda tillfällen. Witch, kort för The Women’s International Terrorist Conspiracy from Hell, bildades i New York 1968 med målsättningen att krossa patriarkatet i alla dess former. Bort med sexism, kapitalism och rasism. »Om du är kvinna, och vågar se ditt eget inre, är du en häxa«, löd manifestet. Halloween 1968 kastade Witch en förbannelse över New York Stock Exchange och limmade igen dörrarna så att aktiemäklarna inte skulle kunna ta sig in.

2016 ledde de unga författarna Johanne Lykke Holm och Olga Ravn kursen Häxskolan vid Akademin Valand i Göteborg. Här diskuterades häxan som en möjlig feministisk position. Någon som är »exkluderad från maktens rum, men som samtidigt avfärdar den rådande ordningen, och från den platsen skapar identitet«. Att brunhögerns favoritskällsord för vänsterpolitiskt engagerade kvinnor är »batikhäxa« säger i sig något om de associationer ordet väcker. En häxa böjer sig inte.

I sig är intresset för exempelvis horoskop, medium och regressionsterapi i dagens radikala kretsar inget nytt, menar Egil Asprem. Det bryter mot den kommersialiserade bild av nyandlighet som etablerades på 1980- och 90-talet, men samspelar med den äldre traditionen. Det finns förvisso fortsatt aspekter av »alternativandligheten som inte är särskilt alternativa«, som Egil Asprem säger. Han tar två av självhjälpsgenrens absoluta bästsäljare som exempel.

Ritualen mot Trump håller varje måndag vid midnatt.
Ritualen mot Trump håller varje måndag vid midnatt.

– Böcker som Rhonda Byrnes The Secret och Eckart Tolles The Power of Now skulle kunna beskrivas som nyliberalistisk ideologiproduktion, eller även som reaktionära, eftersom de ignorerar strukturella sociala skillnader och säger att alla kan »tänka« eller meditera sig till lycka och välstånd om de inte fokuserar på »negativitet« utan bara på det positiva och det nära.

Men, säger Egil Asprem, dessa tendenser blir också aktivt utmanade i alternativandliga kretsar.

– Bland alternativandliga bloggare finns en diskussion om problemet »spiritual bypassing«, alltså risken att man inte tar tag i personliga brister och relationer till andra, utan flummar bort reella problem med metafysik.

– Den här mer kritiska attityden tror jag är karaktäristisk för det nya intresset för alternativandlighet. Man är realistisk och pragmatisk, men nyfiken på det andliga och med ett intresse för allt som upplevs lite subversivt.

Det kritiska perspektivet i nyandligheten tar sig också mer konkreta politiska uttryck, till exempel i form av en magisk motståndsrörelse mot Donald Trump. I USA hålls sedan Trump kom till makten en ritual varje månad vid midnatt under den avtagande månen, en så kallad »binding spell« där häxor kastar en besvärjelse för att minska presidentens makt.

Under hashtaggarna #bindtrump och #magicresistance samlas tiotusentals följare som genom en sorts ockult kollektiv aktivism visar sitt motstånd – vissa direkt utanför Trump Tower i New York, andra i kontakt med varandra över internet – och som med magi vill hindra Trump-administrationen från att »orsaka skada mot människor och miljön«.

Det återstår att se hur de lyckas.

Jenny Damberg är frilansjournalist

Bild Sannah Kvist


Läs mer

BBC: Witches cast ’mass spell’ against Donald Trump

Fler artiklar

Intervju HBTQI

Vem är rädd för genus?

Anna-Maria Sörberg träffar världens mest kända genusteoretiker Judith Butler och pratar om nya boken och framtiden.

Ayaat Abdelaziz och Artika Singh är två aktivister som från helt olika perspektiv och platser i världen arbetar för förändring. Med fokus på intersektionalitet, antirasism och sexuell hälsa kämpar de mot fördomar, motstånd och systematiska orättvisor. Här berättar de om sina hjärtefrågor, största utmaningar och framtidens visioner.
Intervju Kroppen

Hej aktivister!

Artika Singh och Ayaat Abdelaziz kämpar båda för kvinnor och ickebinäras rättigheter på varsin sida av världen.

Krönika Kroppen

Hur hanterar vi att leva i krig?

Joumana Haddad skriver från Libanon om sin mamma som genomlevt fler tragedier än vad en människa borde klara av.