Tidskrift om sex och politik
Tidskrift om sex och politik
Nyheter HBTQI

Inte »business as usual« i Japan

I Japan bryter företag som Sony och Panasonic mark för hbtq-personer. Men är löneförmåner som sträcker sig bortom anställda i heteroäktenskap pr-trick eller tecken på verklig förändring?

Sony och Panasonic meddelade tidigare i år att anställda med partners av samma kön nu likställs med, och får tillgång till samma löneförmåner som de som är gifta med en partner av motsatt kön. Beskedet skapade rubriker. De två bolagen är några av Japans mest tongivande jättar inom teknikbranschen och i den efterföljande debatten talades det om att landets företag äntligen börjat inse vikten av mångfald bland personalstyrkan. Flera andra japanska företag spås nu följa efter.

– Ökad förståelse för sexuella minoriteter är någonting som alla företag i förlängningen enbart kan tjäna på, säger Yurika Enomoto.

Hon är vd för Letibee, ett företag som arbetar med att ge workshops i mångfaldstänkande, med speciellt fokus på hbtq-frågor. Ottar träffar henne i företagets lokaler, en anonym kontorsbyggnad i Tokyodistriktet Gotanda.

»Den sortens polarisering finns inte alls här i Japan. De flesta här anser bara att frågan inte angår dem.«

Yurika Enomoto menar att företagens kursändring är en del av en pågående trend. Hon är övertygad om att Japan är på rätt väg. Problemet, säger hon, är att en stor del av samhället fortfarande inte vet tillräckligt om hbtq-kulturen, eftersom de flesta inte känner någon som vågat komma ut.

– I USA och Europa finns det till exempel grupper som högljutt motsätter sig ökade rättigheter för oss. Det leder till att många också höjer sina röster för att ge oss sitt stöd. Den sortens polarisering finns inte alls här i Japan. De flesta här anser bara att frågan inte angår dem. Okunskapen är mycket större här, säger Yurika Enomoto.

»Japanska nyhetsprogram ägnade flera minuter av sin värdefulla sändningstid till att belysa frågan.«

Men förändring är på gång. När Sony och Panasonic gick ut med sin nya personalpolicy fick det stor spridning i media. Japanska nyhetsprogram ägnade flera minuter av sin värdefulla sändningstid till att belysa frågan. För Yurika Enomoto är det enbart positivt och hon tror att andra företag kommer följa efter. Kritikerna menar dock att det här bara var ett sätt för Sony och Panasonic att plocka lätta pr-poäng, och ifrågasätter om det verkligen kommer leda till någon förändring.

Bild: Said Karlsson
Bild: Said Karlsson

– Det må vara hänt att det här delvis var en pr-kupp från deras sida, men jag tycker ändå att ändamålen helgar medlen. Hur man än vrider och vänder på det här så är det både en viktig och positiv händelse för oss som är en del av hbtq-scenen, säger Yurika Enomoto.

»Det är en del av en pågående trend där de här frågorna får allt mer utrymme både i media och bland japanska företag.«

Hon får medhåll från Mika Yakushi, grundare av organisationen ReBit, som arbetar för att ge stöd åt unga japaner på väg ut i arbetslivet. Organisationen arbetar även med att utbilda företag i hbtq-frågor.

– Att Sony och Panasonic går ut med en sån här sak är väldigt viktigt. Det är en del av en pågående trend där de här frågorna får allt mer utrymme både i media och bland japanska företag, säger han.

Även Mika Yakushi ser positivt på framtiden. Vid sidan av Sonys och Panasonics nya personalpolicy nämner han även att två stora stadsdelar i Tokyo nu öppnat för samkönade par att registrera partnerskap.

– Det här är fortfarande en relativt okänd fråga för den breda massan. Men det känns som att väldigt mycket har hänt de senaste åren, säger han.


Mika Yakushi nämner också att ett lagförslag om att kriminalisera diskriminering på grund av sexuell läggning nu ligger uppe för diskussion i landets lagstiftande församling.

Mika Yakushi, ReBit. Bild Said Karlsson.
Mika Yakushi, ReBit. Bild Said Karlsson.

– Ett av de vanligaste problemen vi kommer i kontakt med är trakasserier på jobbintervjuer eller på arbetsplatsen. Många företag har visserligen regelverk som ska förhindra olika former av trakasserier, problemet är att hbtq-specifika frågor sällan inkluderas i dessa, säger han.

»Om samma historia upprepar sig om säg, tio år, hoppas jag att alla inblandade ska våga följa sitt hjärta utan rädsla.«

Risken att råka ut för diskriminering eller trakasserier får fortfarande många i landet att dölja sin sexuella läggning. Yurika Enomoto berättar en historia som inträffade för några år sedan, då hon inledde en relation med en annan kvinna. Kort därefter gjorde hennes nya partner en helomvändning och gifte sig med en man istället. Yurika Enomoto är övertygad om att det berodde på att den andra kvinnan vuxit upp i ett hem som inte alls förstod sig på eller respekterade homosexualitet.

– Syftet med Letibee, är att på olika sätt arbeta för förändring av företagens syn på oss, och att utbilda den breda massan så att de blir mer förstående. Om samma historia upprepar sig om säg, tio år, hoppas jag att alla inblandade ska våga följa sitt hjärta utan rädsla för vad samhälle, familj och vänner ska tycka, säger hon.

Said Karlsson är frilansjournalist och fotograf bosatt i Tokyo.

Fler artiklar