Försäljningen av sexleksaker ökar under karantän
Onanerar vi mera i kristider? I Italien, Hong Kong och Kanada har försäljningen av sexleksaker skjutit i höjden sedan corona-pandemins utbrott, enligt brittiska Daily Mail. Är trenden densamma i Sverige? Ottar frågar tre återförsäljare av sexleksaker.
Det är inte bara toalettpapper, pasta och munskydd som säljer som smör i solsken sedan coronaviruset blev en pandemi. Försäljningen av sexleksaker har också fått ett rejält uppsving när allt fler förpassas till hemmet, skriver brittiska tabloidtidningen Daily Mail.
Enligt sexleksaksföretaget Womanizer som tillverkar bland annat lufttrycksvibratorer, har försäljningen i Italien – där landets samtliga invånare nu befinner sig i karantän – ökat med 60 procent över den förväntade prognosen, berättar de i Daily mail. En liknande trend kan företaget enligt egna uppgifter se i flera andra länder; i Frankrike har försäljningen ökat med 40 procent, i USA med 75 procent, i Hong Kong 71 procent och i Kanada hela 135 procent över den förväntade prognosen.
Men hur ser det ut i Sverige, har försäljningen av sexleksaker ökat efter att människor började isolera sig i hemmen?
»Vår försäljning på nätet har ökat mycket de senaste veckorna.« Evelina Odle, Mshop
Evelina Odle, pr-ansvarig på den svenska sexshoppen Mshop – som har både fysiska butiker och näthandel – har märkt en förändring i människors köpmönster.
– Vår försäljning på nätet har ökat mycket de senaste veckorna samtidigt som antalet kunder har minskat i butikerna. I butikerna har vi vidtagit många åtgärder för att minska smittorisken men vi förstår att färre personer rör sig ute på stan i det rådande läget, och är inte förvånade över att fler väljer att handla på nätet i stället.
»Vi har sett en ökning i försäljning på sexleksaker som klassiskt sett används mest vid onani.« Evelina Odle, Mshop
Är det någon särskild produkt som säljer mer än vanligt?
– Vi har sett en ökning i försäljning på sexleksaker som klassiskt sett används mest vid onani. Vi ser även att ett ökat antal kunder på webben är det som ökat försäljningen, så vi ser inte samma »bunkringstrend« som mataffärerna har, utan hos oss är det fler personer som handlar, men de köper inte större kvantiteter än vanligt, säger Evelina Odle.
Jenny Linder, marknadsansvarig i Norden på RFSU AB som har ett stort utbud av sexleksaker i sin nätbutik, har däremot inte märkt av någon ökning.
– Snarare har det skett en liten avmattning i näthandeln. Men det är fortfarande för tidigt att veta hur karantänen kommer att påverka försäljningen. Jag kan tänka mig att näthandeln får ett litet uppsving framöver, säger Jenny Linder.
»I tider av kris ser vi till det som är viktigast, jag kan inte tänka mig något bättre än att vara med den man jag älskar nu.« Ylva Franzén, Afrodites apotek
Ylva Franzén är erotikpedagog och driver nätbutiken Afrodites apotek och också »kärlekshotellet« Venusgården nära Skurup i Skåne.
– Försäljningen av sexleksaker i butiken har gått ner, men bokningarna till kärlekshotellet har ökat! Jag tror att i tider av kris ser vi till det som är viktigast, jag kan inte tänka mig något bättre än att vara med den man jag älskar nu. Allt ställs på sin spets, och när undergången är nära vill folk älska, säger Ylva Franzén till Ottar.
Text Fanny Degerfelt
Läs mer om coronapandemin i Ottar:
Hur ligger vi säkrare i coronatider?
Abortvården hotas av coronapandemin
Läs mer om sexleksaker på Ottar:
Klittra för klimatet av Marika Smith (2019)
Stekspadens dubbelliv – Suzann Larsdotter tipsar om de bästa sexleksakerna som du redan har hemma! (2019)