Föräldrar rasar mot obligatorisk sexualkunskap i Storbritannien
I år blir sexualundervisning obligatoriskt i Storbritannien och det väcker motstånd. Föräldrar samlas i högljudda protester och vissa har tagit ut sina barn i strejk. Konflikten är ett exempel på hur sexualundervisningen har blivit slagfält på olika håll i världen.
Utanför Parkfield Community School i Birmingham är allt lugnt. Regnet har just upphört och de sista barnen är på väg hem i skolans röda pullovers. Det börjar skymma utanför den stora bruna tegelbyggnaden där omkring 700 barn går i skolan. Idag syns inga spår av några protester. Annat var det våren 2019. Då stod hundratals arga föräldrar på gatan utanför och skanderade slagord som »mitt barn, mitt val«.
Inne i skolbyggnaden satt läraren Andrew Moffat. Han brinner för jämlikhetsfrågor, är öppet gay och har tagit fram utbildningsmaterialet »No Outsiders«.
− Det var fruktansvärt, helt fruktansvärt, säger han om veckorna då protesterna pågick.
I dagsläget får skolor i Storbritannien välja om de vill undervisa i sex- och samlevnad och det är upp till föräldrarna om deras barn ska delta, men från september gäller nya regler. Då blir undervisningen obligatorisk för alla skolor och alla elever. De nya riktlinjerna slår också fast att lektionerna ska ha ett hbtq-perspektiv, och det är framför allt det som upprör.
Det är inte bara vid Parkfield Community School som föräldrar har visat sitt motstånd. Vid en annan skola i Birmingham har ledningen vänt sig till domstol och fått igenom ett demonstrationsförbud i området runt skolan. Även i London har det varit protester. Ett nätverk av föräldrar har mobiliserat med flygblad där de hävdar att de nya riktlinjerna låter lågstadiebarn titta på pornografi och lära sig onanera under lektionstid.
Andrew Moffat visar Youtube-klipp från protesterna i våras. Många som deltar är föräldrar till barn på skolan, men de ledande figurerna som skriker i megafonen känner han inte igen.
− De måste ha kommit hit för det här, säger han.
Utöver motståndet som syns lokalt på vissa skolor finns även nationella kampanjer med kopplingar till kristna och muslimska samfund. Ett exempel är »Safe at School campaign« som drivs av anti abort-organisationen the Society for the Protection of Unborn Children. Andra exempel är gruppen »Parent Power«, »The School Gate Campaign« och »Stop RSE«, där RSE står för relationships and sex education. Ottar har sökt organisationerna för en kommentar, men utan att få svar.
De protesterande föräldrarna vid Parkfield Community School har gjort ett offentligt uttalande där de beskriver det som att de har körts över av skolan. De upplever att arbetet med hbtq-frågor kränker deras religiösa tro men tar de avstånd från alla anklagelser om homofobi. »Vi respekterar och omfamnar alla människor oavsett ålder, kultur, etnicitet, nationalitet, fysisk funktion, religiös tro eller sexuell läggning», skriver de i uttalandet.
Hur skolor ska undervisa om sex och relationer är en laddad fråga i stora delar av världen. I Ghana och Kenya möter lagförslag om att införa sexualundervisning massiv kritik från religiösa lobbygrupper. I Polen kommer motståndet istället från den egna regeringen. Det nationalistiska partiet Lag och rättvisa, PIS, har lagt fram ett kontroversiellt lagförslag om att förbjuda sex- och samlevnadsundervisningen. Förslaget har mött stora protester och tusentals har gett sig ut på gatorna i demonstrationer. Även i Sydamerika har sexualundervisningen blivit en stridsfråga. Där mobiliserar olika grupper mot det de ser som en »genusideologi« inom skolan.
»Jag tycker att politikerna behöver sätta ner foten. Hur ska vi prata om hbtq-frågor i skolan? Som det är nu lämnar de oss ensamma i det här.« Andrew Moffat, lärare.
Andrew Moffat bläddrar i en boklåda inne på sitt kontor. Han tar fram bilderboken »King and King« som handlar om en prins som inte vill gifta sig med en prinsessa. Boken väcker starka känslor hos vissa föräldrar som inte vill att deras barn ska lära sig att det är »okey to be gay«. Han berättar att skolan har mött negativa reaktioner från föräldrar tidigare just på grund av att de pratat om hbtq-frågor.
− Då bjöd vi in till dialog och det blev bättre. Jag upplever att när föräldrarna väl kommer hit och ser hur vi jobbar med frågorna släpper deras oro, men just nu känns det tyvärr som att vi helt har tappat kontakten med vissa föräldrar, säger han.
Vi förflyttar oss från Birmingham till London och Fulham Cross Girls’ School. Här har man inte mött några protester från föräldrarna, men läraren Lottie Boumesteer känner väl till de pågående diskussionerna. I somras fick hon ta emot ett pris för sin sex- och samlevnadsundervisning. Priset delades ut av organisationen Sex Education Forum som även har inrättat en nationell dag för att uppmärksamma betydelsen av sexualundervisning i skolan.
− Att frågorna uppmärksammas så här ser jag som ett tecken i tiden. Äntligen får de den uppmärksamhet de förtjänar och det är också därför vi ser protester, säger hon.
När klockan ringer till rast fylls trapphuset av elever i svarta kostymer med rosa band på kragen. Eftersom Fulham Cross Girls’ School är en flickskola skulle man kunna tro att eleverna kommer från familjer med traditionella värderingar, men enligt Lottie Boumesteer är det blandat. Skolans slogan är »empowering the women of tomorrow«.
− Det ska genomsyra allt vi gör, även sex- och samlevnadsundervisningen, säger hon.
I ett skåp i sitt klassrum samlar hon material som hon använder när hon undervisar: menskoppar, graviditetstest, en klitoris i plast och mycket annat.
− Jag tycker att det kan vara svårt att hitta bra modeller som visar hur till exempel en livmoder eller en klitoris ser ut. Jag lägger ganska mycket energi på det säger hon och håller upp en snippa i tyg.
− Den här brukar jag använda i de lägre åldrarna. Jag tycker att det är väldigt fin.
Lottie Boumesteer tycker att det är viktigt att komma ihåg att föräldrar som protesterar mot sexualundervisningen vill sina barns bästa.
− Vissa är oroliga för att vi tar upp frågor för tidigt och pushar eleverna. Det ska vi självklart inte göra, men samtidigt kan vi inte låtsas att ungdomar inte har sex, säger hon.
Hon tycker att de nya riktlinjerna för sexualundervisningen sänder en välbehövlig signal till skolorna om att frågorna är viktiga, fast riktlinjerna behöver kompletteras av utbildningssatsningar riktade till lärare, menar hon.
− Många bottnar inte i frågorna och om du inte känner dig trygg blir det obekvämt för eleverna också, säger hon.
Hon beskriver det som att sex- och samlevnadsundervisning kräver en viss fingertoppskänsla.
− Du måste vara medveten om att eleverna i din klass bär på olika erfarenheter och inställning. Någon kan ha utsatts för könsstympning, någon är trans, någon tror inte på sex före äktenskapet. Ingen får känna sig utpekad eller osynliggjord, säger hon.
»Vissa är oroliga för att vi tar upp frågor för tidigt och pushar eleverna. Det ska vi självklart inte göra, men samtidigt kan vi inte låtsas att ungdomar inte har sex.« Lottie Boumesteer, lärare.
Tillbaka till Parkfield Community School i Burmingham. Även om protesterna utanför skolan startade som en reaktion mot de nya nationella riktlinjerna för sexualundervisningen kom ilskan hos föräldrarna i stor utsträckning att riktas mot Andrew Moffat personligen. När det var som värst kunde han inte vistas i området runt skolan och polisen rekommenderade honom att inte köra ensam till och från jobbet.
Protesterna pågick i fem veckor och vissa föräldrar höll sina barn hemma i strejk. Till slut gick skolan med på att avbryta arbetet med »No Outsiders«.
− Det gick inte längre. Vi var tvungna att göra något så vi pausade, säger Andrew Moffat.
Han tycker att det är bra att sex- och samlevnadsundervisningen blir obligatorisk men skulle vilja se ännu mer tydlighet från politikerna, särskilt när det gäller hbtq-frågor. I de nya riktlinjerna återkommer formuleringen att undervisningen ska vara ”age appropriate” men vad det egentligen innebär lämnas åt skolorna att bedöma.
− Jag tycker att politikerna behöver sätta ner foten. Hur ska vi prata om hbtq-frågor i skolan? Som det är nu lämnar de oss ensamma i det här, säger Andrew Moffat.
Han berättar att arbetet med »No Outsiders« har återupptagits och att vissa föräldrar har valt att flytta sina barn till andra skolor. Även om det just nu är relativt lugnt på skolan tror han inte att de har sett de sista protesterna.
− Jag räknar med att det trappas upp igen nu inför att de nya nationella riktlinjerna ska börja gälla. Jag tror att vi står inför ett tufft år, säger han.
Text & foto Charlie Olofsson
◼◼◼◼◼◼◼◼◼◼◼◼◼◼◼◼◼◼◼◼◼◼◼◼◼◼◼◼◼
FAKTA: Här är också sexualundervisningen under attack
Hur skolor ska undervisa om sex och relationer är en het fråga i stora delar av världen. I Polen protesterar tusentals för att få ha kvar sexualkunskapen och i Paraguay har en kurs för lärare fått utbildningsministern att se rött.
▶ Polen: Nytt förslag om att förbjuda sexualundervisning
Ett kontroversiellt lagförslag om att förbjuda sexualundervisningen har mött stora protester. Tusentals har gett sig ut på gatorna och demonstrerat. Det är det nationalistiska partiet Lag och rättvisa, PIS, som har lagt fram lagförslaget fast ursprungligen kommer det från en katolsk lobbygrupp. Enligt förslaget ska förbudet gälla alla som ägnar sig åt sexualundervisning och straffet kunna bli upp till fem års fängelse.
▶ Ghana: Regeringen vill inte införa sexualundervisning
Ett lagförslag om att införa sexualundervisning har bromsats efter kritik från religiösa lobbygrupper. Tonläget har varit högt och lagförslaget har bland annat beskrivits som »satanistiskt«. När protesterna inleddes försvarade utbildningsministern lagen, men sedan verkar regeringen ha börjat vackla. I oktober 2019 försäkrade presidenten att han inte kommer godkänna någon »avskyvärd» sexualundervisning i landets skolor.
▶ Kenya: Undervisningen ska stärkas tycker regeringen, men möter motstånd
Regeringen vill stärka sexualundervisningen för att minska antalet tonårsgraviditeter och det väcker motstånd. En företrädare för lobbygruppen CitizenGo har sagt att det vore mer destruktiv än terrorgrupperna Boko Haram och Al-Shabaab. Även kyrkor i landet har kampanjat och ställer sig tvärt emot en undervisning som uppmuntrar till användande av preventivmedel.
▶ Paraguay: Utbildningsministern förbjuder fortbildning för lärare
En kurs för lärare har fått landets utbildningsminister att kavla upp ärmarna. Kursen har tagits fram av en latinamerikansk människorättsorganisation i samarbete med den svenska biståndsorganisationen Diakonia, som bärs av kristna värderingar. Målet har varit att ge lärare verktyg för att kunna undervisa om till exempel sexualitet, preventivmedel, abort och könsidentitet. Utbildningsministern har förbjudit kursen som han menar utgår från en genusideologi och »suddar ut betydelsen av femininitet och maskulinitet«.
▶ Argentina: Protester mot »genusideologi« slår mot sexualundervisning
Redan år 2006 kom en lag om att alla skolor i landet ska ha sexualundervisning, men frågan är fortfarande kontroversiell och lagen följs inte. Enligt riktlinjerna ska sexualundervisningen motverka diskriminering av hbtq-personer, vilket vissa grupper uppfattar som att skolorna driver en »genusideologi«. Protesterna leds av anti-genusrörelsen #ConMisHijosNoTeMetas (Don’t mess with my kids).
▶ Kambodja: Regeringen utvecklar sexualundervsiningen och utbildar lärare
Det verkar finnas en sann vilja att utveckla sexualundervisningen. Experter på sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter pekar ut landet som ett positivt exempel. Regeringen har tagit fram nya riktlinjer och även en plan för implementering och utbildning av lärare. Sexualundervisningen ska ta upp ämnen som säkert sex och preventivmedel men även könsbaserat våld och hbtq-rättigheter.