Drömmig Orlando för unga
I barnföreställningen OR-LAN-DO omvandlas en normkreativ klassiker till en berättelse om identitet och ensamhet. Lisa Hu Yu är en av de fyra skådespelarna som gestaltar sökaren Orlando.
Adelsmannen Orlando vaknar upp efter en tids dvala — och har förvandlats till kvinna. Det har gått nästan 100 år sedan Virginia Woolfs roman Orlando publicerades, då som en hyllning till hennes älskade, författaren Vita Sackville-West. Men skådespelaren Lisa Hu Yu tycker att berättelsen innehåller mycket som känns aktuellt 2024.
– Ett ständigt identitetssökande. Ett ifrågasättande av vem man är: »om jag skulle vara det här, hur skulle mitt liv se ut då?«, »hur skulle andra se på mig om jag bara…«. Sådant som är ständigt aktuellt, för mig i alla fall.
Ni är fyra skådespelare som delar på rollen som Orlando i den här bearbetningen av berättelsen. Hur funkar det?
– Vi gestaltar Orlando i en dröm som hela tiden börjar om, med en ny skådespelare i rollen. Det är väldigt kul att ha med sig den tanken i arbetet, att det hela tiden är fyra stycken sidor av en själv som är med, och som kan tycka helt olika och vilja helt olika.
Hur gestaltar ni Orlandos växlande könsidentitet?
– Vi har valt att öppna upp det lite mer fritt kring identitet. Först vaknar Orlando upp som en han, sedan vaknar han upp med en kjol. Och när han är könad som man så spelas han av en kvinna, medan Orlando i kjol spelas av en man. Och eftersom vi fyra är av olika kön, olika åldrar och olika etniciteter så blir det ett större grepp på identitet än när det handlar om bara han eller hon.
Vad hoppas du att barnen i publiken tar med sig?
– Att man kan få dela en slags frustration kring att leta efter sig själv, att det finns andra som också söker och letar och kanske inte hittar. Vi pratar mycket om att Orlando är så ensam, och jag hoppas att man kan landa i att det inte är farligt att känna sig ensam bland, men också att man visst får tycka att det är skitjobbigt.
Text Karin Svensson
Bild Martin Wallin