Är det fel att ha fördomar mot sexuella läggningar och praktiker? Diskussionen fortgår. Här skriver redaktören för Sexologinytt Xenu Cronström om allas rätt till äckel.
Jag växte upp med föräldrar som var väldigt vettiga, omtänksamma och allt sånt. Men en sak höll de på med som var otäck. Jag ville verkligen inte befatta mig med det där äckliga, inte på några villkor.
Alltså. Inte nog med att de med vett och vilje tog in burkar med stinkande surströmming i vårt hem. De åt dessutom upp burkarnas innehåll. Detta hände åtminstone en gång om året, ibland oftare. De bjöd till och med in vänner på ”surströmmingskalas”.
Lyckligtvis hade vår familj inställningen att man inte måste ha samma smak. Vi varken klandrade eller tyckte synd om varandra för vår olikhet. Tvärtom insåg vi att det vore rätt trist om alla var likadana. De tyckte att jag kanske skulle gilla surströmmingen om jag provade någon gång, men de försökte aldrig pressa mig. Själv kom jag aldrig ens på idén att om de gillar något jag tycker är äckligt så måste de vara ohälsosamma eller dumma på något sätt. Denna avslappnade inställning är lyckligtvis också den allra vanligaste… när det gäller mat.
—–
På sexualitetens område är det däremot djupt rotat att känslor av till exempel välbefinnande respektive äckel, uppfattas som om de är bedömningar av moral eller allmänt lämpligt beteende.
Sammanblandningen av äckelkänslor och moraliskt avståndstagande slår åt båda hållen, och är oerhört destruktiv i båda riktningarna.
I ena riktningen har vi fenomenet att människor, slentrianmässigt och utifrån så lös grund som de egna äckelkänslorna, ser ner på sina medmänniskors sexualitet. De kan till och med se ner på själva medmänniskorna för deras sexualitet.
I andra riktningen har vi att man automatiskt blir skälld för intolerant om man tycker att någon accepterad form av sexualitet är äcklig. Jag är övertygad om att näst efter okunskap och dogmatism är detta fenomen den främsta orsaken till verklig intolerans. Om samhället inte ser ner på dem vars sexuella aktiviteter äcklar en, då kommer samhället i stället att se ner på en själv för att man blir äcklad. Sålunda blir man, i rent självförsvar, intolerant på riktigt.
Sexuella handlingar är i sig själva varken bra eller dåliga. Det som är bra eller dåligt är hur inblandade parter mår. Allt är acceptabelt så länge man i empatisk anda tillämpar ”Safe, Sane & Consensual”: att minimera risken för smittor och för allvarliga fysiska och känslomässiga skador, att inte utnyttja någon som är mentalt outvecklad eller utslagen, och att alla inblandade deltar av fri vilja, utan att någon har blivit tvingad eller pressad eller dylikt. Detta oavsett vilka känslor andra människor kan tänkas ha för aktiviteten.
En sak som vi också måste komma ihåg är att alla sexuella inriktningar och aktiviteter, precis som alla maträtter, är avskydda av många människor. Inga undantag. Precis som med musik fungerar mat och sexualitet så att det som för en person gör världen vacker och livet värt att leva, är bara skit för en annan. Den i sin tur kanske älskar sådant som bara är skit för den första personen.
—–
Vissa blir illamående av tanken på att alls ha ett sexliv, medan andra blir illamående av tanken på att inte få ha sex tillräckligt ofta. En del homosexuella blir illamående av tanken på sex med motsatta könet, och vice versa. Vissa människor älskar bondage och smisk, medan vissa får ångest vid blotta tanken på dessa företeelser. Eller älskar det ena men har jättesvårt för det andra. Kategorier är godtyckliga, och innehåller ofta fenomen som inte behöver ha något med varandra att göra. Långt ifrån alla bögar gillar analsex, och långt ifrån alla män som har analsex med män vill definiera sig som bögar. Långt ifrån alla sadomasochister gillar allt som ryms inom fältet sadomasochism, och långt ifrån alla som gillar något inom fältet vill definiera sig som sadomasochister. Och så vidare. Detta måste respekteras.
Varje människa har rätt till sina egna känslor. Såväl de stabila långsiktiga känslor hen bygger upp med tiden, som de känsloimpulser som bubblar upp hela tiden helt utan kontroll, dessa hjärnans blixtsnabba associationer. Rätt till att ha dessa känslor, oavsett deras innehåll, utan att bli klandrad eller sedd ner på. Och även rätt att uttrycka sina känslor, så länge som hen gör det med hänsyn och respekt.
Xenu Cronström
Bondage: Fysiskt fjättrande, vanligtvis med rep.
Hen: Ett könsneutralt pronomen, motsvarar ”han och hon”. Har sitt ursprung i finskans ”hän”.
Sadomasochism: Ömsesidig sexualitet som involverar smärta på ett sätt som de inblandade parterna upplever som positivt.