Tidskrift om sex och politik
Tidskrift om sex och politik
Recension Sexualitet

Sugardejting: från spänning till skräck

Julia Sjöberg som Sole, som drömmer om en danskarriär i Los Angeles. Bild: Daniel Bezares

Vem skulle tacka nej till att det lite snabbt och enkelt trillade in pengar på kontot? Att skicka en bild eller chatta med en man för pengar kan kännas ganska lätt, men som Sole och Olivia i SVT:s serie Sugarbabe snabbt får uppleva, kan det få stora konsekvenser.

Sugarbabe Foto: Janne Danielsson/SVT

Sugarbabe är en ny dramaserie på SVT som handlar om de 15-åriga vännerna Sole (Julia Sjöberg) och Olivia (Estelle Löfgren Hadir) som vill slå igenom som dansare. Efter en danstävling finns det en chans att få åka till Los Angeles och uppträda i hopp om att bli upptäckta, det enda kruxet är att de måste betala 4 000 kronor för flygbiljetterna. Flera av de andra tjejerna i danstruppen säger att deras föräldrar kan betala för sina biljetter men så är inte fallet för Olivia och Sole.

De skapar ett sugardejting-konto för att för att »blåsa män på pengar« till flygresan. Något som låter lätt i teorin, men som snabbt urartar.

»Många unga tjejer har någon gång fått meddelanden på sociala medier om att skicka bilder eller bli någons ’sugarbabe’.«

Serien tar upp hur lätt det kan vara att gå utanför sin bekvämlighetszon när man befinner sig i en utsatt situation. Som två unga tjejer desperata efter snabba pengar, kan sugardejting kännas som en lätt och självklar idé för att inte behöva belasta sina föräldrar med pengafrågan.

Förutom att serien skildrar hur olika relationer kan påverkas av sugardejting så berättar den livet som tonåring i förhållande till att leva utanför den svenska medelklassnormen.

Sole (Julia Sjöberg) och Olivia (Estelle Löfgren Hadir). Foto: Daniel Bezares/SVT

Karaktärerna lever inte i fattigdom per se, men de tillhör en annan klass än de övriga kamraterna i danstruppen, vilket är en anledning till att de dras till sugardejting.

Många unga tjejer har någon gång fått meddelanden på sociala medier om att skicka bilder eller bli någons »sugarbabe«. Ofta raderas de meddelandena direkt, men tanken på att faktiskt svara har nog slagit många, oberoende av ens ekonomiska situation.

Serien riskerar dock att visa upp sugardejting som något som endast unga och utsatta tjejer söker sig till, vilket inte stämmer. De många olika anledningarna till att någon börjar med sugardejting tas däremot upp i SVT:s paralella produktion, en dokumentärserie som har premiär på samma dag som Sugarbabe: Köp mina trosor.

Köp mina trosor är en wallraffande serie med medverkande som bland annat lektorn Lena Gunnarsson (som Ottar intervjuat om sugardejting i Sverige). Dokumentären visar verkligheten med riktiga fall som problematiserar de olika situationerna som kan leda in en person till sugardejting och hur det ser ut på riktigt, till skillnad från porträtteringen i sociala medier.

»Serien tar på ett bra sätt upp det avdramatiserande som uppstår när man sitter bakom en skärm.«

Det dramaserien Sugarbabe gör med bravur däremot är att uppmärksamma något som kanske inte alltid pratas om i den ofta moralistiska konversationen kring unga och sugardejting. Serien tar på ett bra sätt upp det avdramatiserande som uppstår när man sitter bakom en skärm.

Sociala medie-närvaron är idag väldigt viktig för många, även på dejtingappar, och kanske känns en sugardejting-profil inte så långt borta. Mobil och datorskärmar skapar ofta en känsla för distans och kan »dämpa« allvaret i situationer som annars hade upplevts som obekväma, jobbiga eller rent av läskiga.

Regissören Anna Bylund vill visa gråskalorna som finns inom fältets sugardejting – från spänning till skräck. Bylund sätter ljus på att det kan finnas något kittlande och spännande i att chatta med någon som ger en uppmärksamhet man inte är van vid men också hur detta kan föra en bakom ljuset. Som vi sett i flera verkliga fall av grooming kan det vara svårt att veta hur att skicka en bild för pengar kan komma att påverka ens liv.


Text Nathalie de Alencar

Fler artiklar

Extra Kroppen

Smala ideal hetsar unga

Över hälften av alla tjejer mellan 10 och 17 år har en negativ syn på sin kropp – men vad