På 50 år har mycket hänt med samhällets sexnormer. Erik Centerwall skriver om ett öppnar samhälle där friheten att vara, välja och njuta är möjligare än någonsin.
Vi äldre som upplevt ett moralstyrt samhälle kan ha svårt att fatta att vi nu fått världens chans. Moralstyrningen, moralismen som fanns i skola, kyrka och samhälle, ville skydda människor mot sexualitetens risker genom förbud och normer. Det var en trång, entydig och förtryckande värld. Några av oss blev därför moralismens främsta fiender.
»Det ›gamla‹ samhället skapade en sorts normalitetens tvångströja som gjorde alla till hemliga avvikare.«
Det »gamla« samhället skapade en sorts normalitetens tvångströja som gjorde alla till hemliga avvikare. Samtidigt gick hemliga »böjelser« – i form av en dold identitet eller handling, fantasier och drömmar – under jorden. Den heterosexuella missionären var ju normen. Men även kränkningar, övergrepp eller en upplevelse av oförmåga, förvisades till tystnaden.
Ett öppet samhälle och att bryta tystnader blev på 1960-talet svaret mot normaliteten. Då publicerades böcker som Jungfrutro och dubbelmoral (Ahlmark Michanek), De sexuella minoriteterna (Ullerstam) och Vi måste få älska (Enby).
Inte så att normalitetens krav har försvunnit idag. Men ändå: Vi har världens chans! Den chansen är att söka oss själva, att uppleva andra på ett både roligare och mer fördjupat sätt. Som när vi sitter och pratar om sex och intimitet, och undviker antydningarnas språk. Då blir böjelser till något uttalat. Och en möjlighet att förverkliga en framtid.
Följande exempel är från mina intervjuer och samtal som sexualupplysare:
Hon berättar om hur hon brukar stoppa in handen i munnen på partnern, när de har sex, och han på henne. Först säger han nej, sedan blir det en del av just deras samliv. Själva handlingen blir till en bekräftelse på gränsöverskridande närhet, som bekräftas av njutningen.
Mannen i 50-årsåldern berättar hur han gick ensam hem till hotellet på småtimmarna – då sitter den andra mannen där, och han har sex med en man för första gången – och det blir en uppenbarelse om vem han är. Så saligt omedveten har han levt i så många år.
»Då vänder de på sig, hon sitter ovanpå, så hon kan ›styra‹, då går det mycket bättre.«
Även paret som har sex inför andra, får bekräftelse på sin upphetsning av att bli sedda. Och njuter av att vara i centrum, och av att visa upp sig själva.
En ung tjej på 18 år berättar att hon inte får ut något av att ha sex med sin kille: Jag kunde lika gärna ha läst en veckotidning medan vi höll på. Till slut säger hon det till honom. Då vänder de på sig, hon sitter ovanpå, så hon kan »styra«, då går det mycket bättre. Hon berättar det för sin kompis: Gud va bra, det ska jag pröva.
Då kan drömmen om att låta sig hanteras sexuellt, eller tveksamheten inför alltför stor intimitet, eller vad jag egentligen vill, och med vem jag vill, bli till ett uppbyggande identitetsarbete. Så speglar jag mig i andra, och ser mig själv på ett nytt sätt.
Kunskapen om öppenhetens och njutningens fysiologi liksom ens sexuella historia, kan skapa möjligheter och visa på begränsningar, men i bästa fall inspirera till ett sexuellt liv som inte stannar vid tystnaden utan öppnar nya rum: Ja, det är sån jag är!
»Världens chans innebär att vi kan bli individer och gestalta vårt eget sexuella liv.«
För många av oss är det tredje ögat, det vill säga någon annan som ser oss, förknippat med den egna osäkerheten inför en värld som kan vara så fördömande. Men att då berätta om vem man är, få bekräftelse – kanske medhåll – kan minska osäkerheten, och öppna de sexuella möjligheterna.
Världens chans innebär att vi kan bli individer och gestalta vårt eget sexuella liv. Förr hänvisades de flesta av oss till ett inre utanförskap. Chansen för oss är att bryta det inre utanförskapet, finna sammanhang där vi kan kommunicera oss själva, spegla oss, och se de möjligheter som faktiskt finns där ute.
Friheten att vara, njuta och välja – som är RFSU:s motto – ser jag personligen som de friheterna som är individens stora chans till att förverkliga sitt sexuella liv. Man kan se det som en insiktsprocess, som pågår och förändras under hela livet.
Erik Centerwall är sexualupplysare och författare.
Teckna en årsprenumeration och få en fin premie!
Trevlig läsning!