Kåta favoriter
»Jag älskar att skriva om sex«, säger Silvana Imam. Svensk musik har äntligen öppnat dörren till sängkammaren och det osar av sex. Sexifieringen av den svenska musiken har bara börjat.
En novemberdag förra året lade artisten Little Jinder ut en bild på soulsångaren Melo på Instagram. Han ler in i kameran. Under bilden, texten: »Proddat den här DILFens nästa singel som handlar om att just knulla! Så d niiiiiice«.
En låttext om att knulla? På svenska. Det låter ju inte bra. Eller? Vi har varit så svältfödda på bra, erotiskt laddade sångtexter på vårt eget språk att vi nästan gett upp hoppet. I decennier har vi dragits med genanta, pekorala, extremt dåliga och äckliga låtrader på svenska.
Men någonting händer nu. Lorentz sjunger om att han »kan göra dig våt«, Joy »var ung och kåt« och Silvana Imam rappar om lesbiskt sex i baksätet i bilen.
En ny låtskrivarlyrik har dykt upp och ställt dörren till den svenska sängkammaren på glänt. Den senaste tiden har den inhemska hiphopen och andra, typiskt amerikanska och ångande heta musikstilar som soul och r’n’b transformerats och utvecklats till en egen genre på den svenska popmarknaden. Med dem bultande sexskildringar.
– Jag tror det anses lite töntigt och ocoolt att skriva om sex på svenska. Och det beror nog på att det till skillnad från i amerikansk och engelsk musik helt enkelt skrivits så få låtar om sex på svenska. Men nu när r’n’b har blivit större i Sverige ändras det, det är ju där man hittar de riktigt nicea sexiga låtarna, tror Nils Tull.
»Det var kanske inte så konstigt att Sverige kollektivt satte kaffet i halsen när Tommy Nilsson plötsligt kastade kläderna och visade sin bultande lust 2005.«
Nils Tull är personen bakom Melo, som Little Jinder skrev om på Instagram. Hans låt Långsamt är talande för utvecklingen. Med mjuk sammetsstämma sjunger Melo soul av typen vi annars är vana att höra från landet i väst. När Melo med Långsamt gick över till att skriva på svenska fick det sexiga innehållet vara kvar. »Om du vänder dig om, är jag inte långt ifrån, det går långsamt, min baby«.
– Jag är rätt hård mot mig själv när jag skriver om sex, man vill ju akta sig för klichéer. Jag försöker hålla mig till mitt eget språk. Det blir cheesy om man börjar skriva saker man inte egentligen säger själv.
Det är inte så att svensk pop aldrig varit där inne och rullat runt tidigare. Tvärtom. På 1980-talet lekte både Gyllene tider och Freestyle med sexuella referenser i sin tonårspop. Det visades tuttar i barn-tv och svenska folket generades av Tomas Ledins erotiska sufflé i Sensuella Isabella. Men de våta drömmarna torkade ganska snabbt med 90-talets medvetenhet.
Depp, tomma pojk- och flickrum dominerade på musikmarknaden och de flesta kärlekslåtarna började i stället att handla om ensamhet och romantiklängtan. När Kent spelade låten Kräm sa de till en början att den handlade om oralsex: »Jag vill ha min tunga där du är, så nära att du blir våt«. Men ändrade sig snart till att säga att det var en missuppfattning att den handlade om sex.
Dessutom skrevs den största delen musik på engelska. Därför var det kanske inte så konstigt att Sverige kollektivt satte kaffet i halsen när Tommy Nilsson plötsligt kastade kläderna och visade sin bultande lust 2005. Vill du ha sex med mig? blev årets mest omskojade låt. Rader som »Får jag komma in när du öppnar dig som en vildros« går inte att glömma.
Veronica Maggio: »Man kan använda Tommy Nilssons låt Vill du ha sex med mig som en mall för hur man inte ska göra.«
Veronica Maggio förklarade låten som skolexempel – på hur man inte skriver: »Man kan använda Tommy Nilssons låt Vill du ha sex med mig som en mall för hur man inte ska göra« sa hon i en intervju i Expressen.
Efter det skulle det dröja några år innan den svenska popindustrin lyckades bli kåt igen. Men 2010 gick Oskar Linnros solo och la ut orden om det erotiska i Debut. Med musikaliska termer som förkläde skrev han om att bli het och gå ner på en tjej första gången. I Café beskrev han spåret som en knullåt och önskade att han hade lyckats skriva fler: »att sjunga om sex är precis som att skriva om det skönlitterärt: det svåraste som finns«.
2011 hakade Veronica Maggio på med Jag kommer och Eric Amarillo gjorde sommarplågan med sitt envetna tjat med Om sanningen ska fram (vill du ligga med mig då?).
Snart kom ansiktet med en längtan att göra svensk r’n’b. Äckligt som handlar om en tjej som raggar hem en kille för att göra »det där som är uteslutet för de flesta, de dom tycker är överkurs«. Den som inte blev upphetsad av ansiktets avancerade sex, hittade kanske lusten i Nordpolens electropop i suggestiva När mitt blod pumpar i dig. På omslaget till skivan avtecknar sig ett erigerat manligt kön, dubblerat som ett rorschachtest. texten är inte bara antydande, den är härligt porrig och pulserande »Höfterna följer min puls när mitt blod pumpar i dig, för min stav är dirigent när mitt blod pumpar i dig«.
Silvana Imam: »Jag älskar att skriva om sex. Mitt språk är explicit, men samtidigt classy.«
Och så var det som om kyskhetsbältet om svensk pop slogs sönder och ersattes av en kreativ lek med orden. Den svenska sexmusiken har inte kunnat utvecklas, eftersom språket i sig länge varit så outforskat, och själva musiken så apart från ett sådant innehåll. Men i den lyrik som nu uppfinns med varje ny artist har erotiken en given plats.
Nykomlingen Joy satte förväntningarna genom att rappa »Jag var ung o kåt, kunde vart igår, nyfikenheten gjorde att jag särade mina lår« i sin första singel Kattliv.
R’n’b-artisten 1987 tar det subtila spåret när han betraktar en tjej som står på tå i trappen i Michelle.
– Låten handlar om något sensuellt, det där att titta på en tjej med de ögonen. Svårigheten att skriva om sex på svenska är att det lätt blir plumpt. Jag tycker ofta det är mer intressant med vaga texter än att skriva om samlag liksom, säger 1987, som heter Victor Holmberg.
1987: »Svårigheten att skriva om sex på svenska är att det lätt blir plumpt.«
Silvana Imam beskrivs ofta som den första öppet homosexuella rapparen i Sverige. Hennes debutskiva Rekviem kom 2013 och var full av diffus åtrå. »Lusten i mig, fäster i sig, lukten av dig sprider av sig«. Nu är hon mer rakt på sak.
– Jag älskar att skriva om sex. Mitt språk är explicit, men samtidigt classy, säger hon.
I låten Jag dör för dig rappar hon till ett drömskt beat »Hon vill ge mig hela natten bortom hjältar monster på himlavalvet, hela handen runt min pulsåder«. Hon menar att det svåra med att rappa om sex är att hålla sig om rätt sida objektifieringen.
– Jag skriver inte om hur jag verkligen tänker på kvinnor i min djupaste sexuella fantasi, det är privat. Eftersom jag är en kvinna som skriver om kvinnor tänker jag efter mer på hur hon framställs. Min instinkt i jämställdhetskampen gör att jag inte bara slänger ur mig vad som helst, säger Silvana Imam.
Det ser ut som att framtiden kommer med mer musikaliskt sex.
– Jag kommer skriva många fler sådana låtar. Mer brutala, mer explicita, sexiga låtar i framtiden, säger Silvana Imam.
Nils Tull – Melo – är också övertygad om att sexifieringen av den svenska musiken bara har börjat. Han menar att det hänger ihop med en generell trend att prata mer öppet.
– Tiderna förändras, sex är inte så tabu längre.
Man pratar mer och mer öppet om det, så även i musiken.
Hur kommer framtidens sensuella musiklyrik se ut?
– Först kommer det vara världens mest naturliga sak! Sedan kommer folk skriva mer och mer utmanande för att det ska behålla någon sorts edge, när »alla« skriver om sex.
Det går hand i hand med en återkommande frigjord syn på sexualitet i kulturen. Fifty Shades of Greys intåg i sängkammaren och på bioduken visar att det finns ett stort behov av gränstestande popkultur. Det är bara att vänta och se hur länge det dröjer innan en svensk variant på Rihannas S&M klättrar på svensktoppen.
Annah Björk är frilansjournalist och redaktör på Bon.
Teckna en årsprenumeration och få en fin bokpremie!
Trevlig läsning!
Läs mer
Mer om musik, genus och sex på Ottar.se:
Intervju med Planningtorock ur Ottar #3 2014
Intervju med Karin Dreijer från The Knife ur Ottar #1 2010