Taggat med: sexualundervisning

Unga nyanlända vill veta mer om sex

Behovet av sex- och samlevnadsundervisning för ensamkommande unga och andra nyanlända är stort. Men vems är ansvaret att fylla kunskapsluckorna? Och varför går det så långsamt?

Ständigt hot om bakslag i Latinamerika

Kampen för allas rätt till sexuell hälsa präglas i Latinamerika av en konstant spänning mellan framsteg och bakslag. Oppositionen är väldigt aktiv, berättar Giselle Carino som leder organisationen IPPF:s arbete för sexuella rättigheter i regionen.

Prata sex i skolan?

I över 50 år har det varit obligatoriskt med sexualundervisning i skolan, att lärarstudenter knappt får någon undervisning alls i detta är väl känt vid det här laget. Men vad ska vi egentligen prata om i skolan när det gäller sex? De tre författarna och sexualupplysarna Love Nordenmark, Hans Olsson och Katerina Janouch diskuterar med journalisten och programledaren Sonja Schwarzenberger på RFSU och Ottars seminarium på bokmässan.

Enligt flera undersökningar får unga mestadelen av sin information om sex via nätet i dag. Frågespalter i veckotidningar har bytts ut av sökningar på Google och informationen finns i mängder men kan vara alltifrån seriöst material på sajter som Umo.se och RFSU:s webbplats, till porrfilmer och svar i trådar från andra ungdomar i forum på nätet.

- På Umo.se får vi ganska många enkla frågor som ”Hur gör man slut?” och ”Hur ska man kyssas?”, vilket säger en del om vilkafrågor som inte tas upp i skolan, säger Love Nordenmark.

Författarna är överens om att skolan ofta bistår med den mer tekniska kunskapen, hur ett barn blir till och hur kroppen ser ut, men vad de alla saknar på ett eller annat sätt är diskussionen om allt det där runtomkring: känslorna, hur man egentligen ska göra när man har sex, lusten och hur man ska prata om sexuella övergrepp.

- Intimiteten som kan förknippas med att prata om lust kan göra det svårt för läraren att ta upp det i klassrummet. Det kan kännas som om det blir för personligt. Men det behöver inte bli det, känner läraren en trygghet i frågorna kring sex och samlevnad i stort så blir det självklart att även ta upp detta, menar Hans Olsson.

- Det kanske inte är så att man ska prata om precis allt i skolan i en stor grupp flikar Love Nordenmark in. Viss information kanske man bäst hittar i en privat sfär och påpekar att man på Umo.se kan ställa de där lite pinsamma frågorna på sina egna villkor.

Hans Olsson ser ändå rätt ljust på framtiden, numera är sexualundervisning obligatoriskt att läsa för mellanstadielärare och det har skrivits nya kursämnesplaner för grundskolan och gymnasiet där det inte bara finns mer om kroppen, utan också om identitetsfrågor, jämställdhet och könsmönster. Han tycker att vi inte ska gnälla för mycket på skolan, att det finns ett stort intresse från lärarna men också att det hela kan tas till en ytterligare nivå.

Katerina Janouch tycker att det fortfarande finns en lång väg att gå.

- För att sexualiteten ska tas på allvar i skolan måste den tas på allvar i samhället, och det gör den inte idag.

Jens Klitgaard

Bild Carolina Hemlin

Barndomslandet

Debatten om barns sexualitet handlar om vuxenvärldens syn på barn. Från förra sekelskiftets moralpanik till frigjort 1960-tal och pedofilskräck. Lena Lennerhed reder ut begreppen.

››Sexualundervisning kraftfullt verktyg för jämställdhet‹‹

Flickors rätt till utbildning står i fokus vid årets FN-möte på Kvinnokommissionen i New York, som pågår till den 4 mars. Och trots starka känslor går det framåt för frågan om sexualupplysning.

Moralkamp

Moralen har gjort comeback i det offentliga samtalet, men vem sätter egentligen agendan, och ska man prata analsex i skolan? Ottar har samlat en panel som inte är rädda för att ta ställning.
Läs ett utdrag ur texten här:

Subscribe to RSS - sexualundervisning